Żyjemy w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, gdzie era cyfryzacji i automatyzacji nieubłaganie gna do przodu, zmuszając instytucje publiczne do adaptacji. Administracja publiczna nie jest tutaj wyjątkiem – musi nie tylko implementować najnowsze technologie, ale również dostosowywać się do rosnących potrzeb obywateli. O takim właśnie procesie dowiadujemy się od firmy Asseco i Ministerstwa Cyfryzacji.
Dobrze ponad kilkadziesiąt miast w Polsce wyraziło chęć zaangażowania się w inicjatywę mającą na celu uproszczenie i automatyzację procedur płatniczych związanych z podatkiem od nieruchomości. W ramach pilotażu wytypowano kilka miast z województwa kujawsko-pomorskiego, w tym Toruń.
Niewątpliwym zwycięzcą tego projektu są mieszkańcy Torunia, Bydgoszczy oraz Grudziądza, którzy dzięki aplikacji mObywatel uzyskali możliwość dokonywania bezprowizyjnych płatności za pomocą systemu BLIK, co w praktyce oznacza uproszczenie wielu formalności bez konieczności opuszczania domu.
Artur Siodmiak, dyrektor handlowy Asseco Data Systems S.A., podkreśla korzyści płynące z wprowadzenia nowego rozwiązania w aplikacji mObywatel. Nie tylko przyspiesza ono i automatyzuje proces księgowania płatności w systemach samorządów, ale także nie generuje dodatkowych kosztów dla obywateli korzystających z tej opcji.
Pilotażowe wprowadzenie nowego systemu płatności w Toruniu i innych miastach umożliwi ocenę skuteczności i przyjęcia rozwiązania przez różnorodne społeczności – od dużych aglomeracji po mniejsze osiedla. To też okazja do szybkiego wykrywania potencjalnych błędów i ich naprawy poprzez testowanie rozwiązania na ograniczonej grupie użytkowników.