Pierwszy stopień ostrzeżenia meteorologicznego dla Torunia: śliskość i marznące opady

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega na noc z 12 na 13 listopada 2024 r. przed marznącymi opadami w Toruniu, które mogą powodować gołoledź. Według prognoz, lokalnie może wystąpić słabe zachmurzenie z marznącym deszczem czy mżawką, co zwiększa ryzyko śliskości na drogach. Ostrzeżenie pierwszego stopnia dotyczy godzin od 20:00 dnia 12 listopada 2024 r. do 08:00 następnego dnia.

Potencjalne marznące opady mogą prowadzić do oblodzenia dróg i chodników, co przekłada się na utrudnienia komunikacyjne. Szczególna ostrożność jest zalecana dla kierowców oraz wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Centrum Zarządzania Kryzysowego w Toruniu apeluje do pieszych o szczególnie ostrożne poruszanie się po oblodzonych chodnikach i przechodzeniu przez jezdnie. Śliskie podłoże znacznie zwiększa ryzyko upadków i powiązanych z tym urazów, takich jak złamania, zwichnięcia, skręcenia, potłuczenia i urazy głowy. Upadki mogą być szczególnie niebezpieczne dla osób o obniżonej sprawności fizycznej oraz osób starszych, które powinny unikać wychodzenia z domu podczas gołoledzi i ślizgawicy, jeśli to nie jest absolutnie konieczne.

W sytuacji marznących opadów gołoledzi i ślizgawicy, kierowcy powinni bezwzględnie ograniczyć prędkość, dopasować ją do warunków nawierzchni drogi i widoczności oraz właściwie oświetlić pojazd. Należy również pamiętać o odpowiednim do warunków – bezpiecznym odstępie od poprzedzającego samochodu. Szczególnie kierujący pojazdami powinni pamiętać o bardzo śliskiej nawierzchni, długiej drodze hamowania i sytuacji ograniczonej widoczności.

Podczas jazdy w takich warunkach, kierowcy powinni trzymać się prawej krawędzi jezdni i unikać zbyt bliskiego zbliżania się do środka. Pamiętanie o pieszych i rowerzystach poruszających się poboczem jest również kluczowe, jak i wzmożona ostrożność przy przejściach dla pieszych. Kierowcy powinni także zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć prędkość do wartości bezpiecznych i zadbać o podniesienie koncentracji w czasie jazdy na najwyższy poziom.