Zgodnie z naszymi ustaleniami, na placu budowy fragmentu Trasy Staromostowej doszło do intensywniejszej wycinki drzew niż przewidywały pierwotne plany. W sumie, liczba drzew, które padły ofiarą prac budowlanych wyniosła 184, co jest liczbą znacznie wyższą niż przewidywano.
Prace nadbudowy Trasy Staromostowej trwają już ponad miesiąc. Projekt obejmuje niespełna 500-metrowy odcinek drogi, rozciągający się od ulicy Dekerta aż do placu Niepodległości, tuż za miejskim targowiskiem. Jeszcze za czasów kadencji prezydenta Michała Zaleskiego podjęto decyzję o stworzeniu drogi z dwoma pasami ruchu w obie strony. Jednakże, plany te uległy zmianie za prezydentury Pawła Gulewskiego, który po konsultacjach z mieszkańcami zmodyfikował ten projekt.
Aktualnie wiadomo, że Trasa Staromostowa będzie posiadać po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, z uwzględnieniem ścieżek rowerowych oraz chodników po obu stronach jezdni. Dodatkowo pojawi się nowe rondo. Nowa wizja przewidywała wycięcie jedynie 115 drzew, czyli o 51 mniej niż pierwotnie planowano. Jednakże, zaznaczono, że liczba drzew przeznaczonych do wycinki zostanie ostatecznie ustalona po szczegółowym rozeznaniu projektu.
W efekcie końcowym na budowie Trasy Staromostowej usunięto aż 184 drzewa, co stanowi liczbę większą o 69 od tej planowanej w zaktualizowanej koncepcji. Przyczyną tego były różne czynniki – 18 drzew zostało usuniętych ze względu na niwelację skarpy przy wyjściu północnym, 15 drzew musiało ustąpić miejsca dodatkowemu przejściu dla pieszych, a 19 drzew wycięto z uwagi na zmiany w lokalizacji, wielkości i geometrii parkingu przy Bresse Polu. Dodatkowo, kolejne 17 drzew, które były wplecione swoim systemem korzeniowym w płyty betonowe oraz miały rozłożystą koronę uniemożliwiającą zachowanie wymaganej prawem skrajni drogi, również musiało zostać usuniętych.
Zwiększenie zakresu wycinki było podyktowane przede wszystkim warunkami technicznymi, które muszą spełniać publiczne drogi – tłumaczy Magdalena Winiarska z Urzędu Miasta Torunia. Dodatkowo, zwrócono uwagę na konieczność uwzględnienia różnicy poziomów pomiędzy budowaną trasą a targowiskiem, co skutkowało koniecznością usunięcia niektórych drzew.
Obecnie na terenie budowy Trasy Staromostowej pozostało jedynie 57 drzew. Władze miasta zapewniają, że są one w dobrym stanie i zostały odpowiednio zabezpieczone przed ewentualnymi uszkodzeniami. Ponadto, zapowiedziano kompensację dla przyrody w postaci nowych nasadzeń.
Podkreślenia wymaga fakt, że koszt budowy omawianego odcinka Trasy Staromostowej to 18 mln złotych. Zgodnie z założeniami prace te powinny zakończyć się w listopadzie, jednakże warto pamiętać, że nad całością prac czuwa nadzór archeologiczny, ze względu na bliskość historycznego centrum miasta. Ewentualne znaleziska archeologiczne mogą spowodować wydłużenie czasu trwania inwestycji.