Prowadzone są gorączkowe działania mające na celu zaktualizowanie istniejącego planu modernizacji ulicy Olsztyńskiej. Na wspólnej konferencji, która odbyła się 24.10.2024 r., projektanci zaprezentowali efekty swojego zaangażowania w usprawnienie projektu, ze szczególnym naciskiem na scalenie Olsztyńskiej z już funkcjonującą infrastrukturą drogową.
Paweł Gulewski, Prezydent miasta Torunia, wielokrotnie zaznaczał podczas spotkań z przedstawicielami Rad Okręgów, że przemiana ul. Olsztyńskiej jest jednym z głównych celów inwestycyjnych w kontekście infrastruktury drogowej i ważnym punktem do zrealizowania na komunikacyjnej mapie miasta.
Projekt dotyczący tej inwestycji powstał już w 2015 roku. W związku z tym specjalnie powołany zespół składający się m.in. z projektantów, drogowców i planistów analizuje go pod kątem proponowanych rozwiązań technicznych i możliwości ich usprawnienia. Znaczna część działań tego zespołu skupia się na badaniu i sugerowaniu opcji połączenia ul. Olsztyńskiej z już istniejącym systemem drogowym. Wszystkie zmieniane elementy projektu są zgodne z wydanymi decyzjami administracyjnymi i ZRiD.
Potoczne dyskusje dotyczą m.in. połączenia ul. Olsztyńskiej z ul. Nowy Przelot. – Proponujemy stworzenie dwupasmowego ronda, które umożliwi komunikację między tymi obszarami. Dziś pokazaliśmy rozwiązanie, które to umożliwia. Staramy się też maksymalnie usprawnić projekt, ponieważ realizacja inwestycji wiąże się z pracami przy utrzymaniu ruchu na drogach. Robimy więc wszystko, aby utrudnienia dla mieszkańców były jak najmniej dotkliwe – podkreśla dr inż. Krzysztof Wąchalski, jeden z projektantów.
Rezultatem obecnie rozwijanych koncepcji ma być program funkcjonalno-użytkowy, który uwzględni wszystkie warunki niezbędne do przebudowy ul. Olsztyńskiej. Stanowić on będzie podstawę do ogłoszenia przetargu i uwzględniać będzie także aspekt zieleni miejskiej, w tym dodatkowej zieleni wysokiej.
Pragniemy przypomnieć, że szacowane koszty tej inwestycji wynoszą 140-160 mln złotych. Dziś rozmawiano także o zewnętrznych źródłach finansowania oraz o możliwości realizacji inwestycji w etapach, z których jednym z najważniejszych będzie ograniczenie utrudnień dla mieszkańców.
W dzisiejszym spotkaniu uczestniczyli Prezydent Torunia Paweł Gulewski, jego zastępca Rafał Pietrucień, Skarbnik Miasta Aneta Pietrzak, przedstawiciele Wydziału Gospodarki Komunalnej, Wydziału Rozwoju i Programowania Europejskiego, Miejskiej Pracowni Urbanistycznej oraz Miejskiego Zarządu Dróg, a także projektanci: dr inż. Krzysztof Wąchalski i Damian Kraśniański.