Planowana budowa fragmentu Trasy Staromostowej od Dekerta do Alei 700-lecia zacznie się w przyszłym roku

W ciągu kolejnego roku zostanie podjęta inwestycja budowlana związana z realizacją brakującego odcinka Trasy Staromostowej, który łączy Dekert z Aleją 700-lecia. Planowany fragment drogi będzie posiadał jedynie jedną jezdnię, a dodatkowo powstanie nowe rondo. Te zmiany, według ekspertów, mają na celu polepszenie warunków dla miejscowej społeczności.

Podpisanie umowy dotyczącej budowy Trasy Staromostowej – od Szosy Chełmińskiej do Alei 700-lecia – miało miejsce 17 kwietnia, jeszcze za kadencji prezydenta Michała Zaleskiego. Początkowy projekt zakładał stworzenie dwupasmowej jezdni w obu kierunkach, budowę chodników i ścieżek rowerowych po obu stronach drogi, realizację dwóch przejść dla pieszych, kanalizacji deszczowej i oświetlenia oraz zagospodarowanie terenów zielonych.

Planowano rozpocząć prace w maju, lecz nowo wybrany prezydent Torunia Paweł Gulewski postanowił je wstrzymać. Powodem było przeprowadzenie przez magistrat analiz oraz spotkanie informacyjno-konsultacyjne z mieszkańcami i kupcami z targowiska przy Szosie Chełmińskiej. Ich obawy dotyczyły przyszłości ich biznesów oraz całego rynku, spowodowane niedostateczną liczbą przejść dla pieszych, miejsc parkingowych oraz bram dostawczych.

10 października prezydent Paweł Gulewski ogłosił zmiany w projekcie Trasy Staromostowej. Wyjaśnił, że umowa zawarta w kwietniu była sformułowana jako „optymalizuj, projektuj i buduj”, co pozwalało na rozmowy na temat zmian w projekcie. W maju, po konsultacjach wewnętrznych i opinii specjalistów, podjął decyzję o niewykorzystaniu pierwotnego projektu drogi dwupasmowej. Zamiast tego zdecydował się na projekt jednopasmowy, uwzględniający codzienne potrzeby osób pracujących na targowisku, ich klientów oraz okolicznych mieszkańców.

Jak będzie wyglądał ten odcinek Trasy Staromostowej? Znane jest już to, że droga będzie miała tylko jedną jezdnię, a maksymalna prędkość na tym odcinku wyniesie 50 km/h. W wyniku konsultacji planuje się stworzenie trzech przejść dla pieszych – pierwsze przy ulicy Sportowej, drugie w pobliżu terenu za Uniwersamem, a trzecie wzdłuż ulicy Gałczyńskiego. Chodniki i ścieżki rowerowe zostaną wybudowane po obu stronach trasy. Ważnym elementem projektu jest budowa ronda w okolicy planowanej drogi pomiędzy targowiskiem a terenem za Uniwersamem. Obecny plan przewiduje również budowę dróg serwisowych prowadzących do targowiska.