W najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie przetargu na firmę, która zajmie się gruntowną przebudową ulicy Olsztyńskiej. Całość projektu może kosztować aż do 145 milionów złotych. Wybrany w konkursie wykonawca uzyska 30 miesięcy na ukończenie zadania.
Ulica Olsztyńska jest częścią Drogi Krajowej nr 15, która łączy Trzebnicę z Ostródą. To sprawia, że codziennie korzystają z niej nie tylko mieszkańcy Bielaw, Grębocina, Rogówka czy Rogowa, lecz także tacy z Kowalewa Pomorskiego, Golubia-Dobrzynia i Brodnicy.
Temat renowacji fragmentu ulicy Olsztyńskiej od ulicy Czekoladowej do granic miasta nie jest nowy. W 2014 roku powstał już projekt modernizacji 1914 metrów tej drogi. Przez ostatnie lata trwały przygotowania do inwestycji. Podczas prezydentury Michała Zaleskiego magistrat skupiał się na gromadzeniu dokumentacji i zakupie potrzebnych terenów.
Niemniej jednak, remont był wielokrotnie odkładany. W 2021 roku władze miasta deklarowały, że prace rozpoczną się w 2022 roku. Jednakże finansowanie okazało się problemem. Ulica Olsztyńska jest częścią miejskiego odcinka drogi krajowej, co utrudniało pozyskanie środków zewnętrznych. Z tego powodu magistrat w ostatnich latach systematycznie wpisywał modernizację do rezerwy inwestycyjnej i oczekiwał na możliwość uzyskania dofinansowania projektu.
Podczas kampanii wyborczej Paweł Gulewski, obecny prezydent Torunia, zapowiedział, że przebudowa ulicy Olsztyńskiej będzie jednym z jego priorytetów. Ostatnie miesiące były poświęcone na poszukiwanie możliwości dofinansowania przedsięwzięcia oraz optymalizacji projektu z 2014 roku. Głównym celem tych działań było dostosowanie dokumentu do aktualnych warunków oraz zmian, które nastąpiły w układzie drogowym.
11 marca odbyła się konferencja prasowa, na której prezydent Paweł Gulewski ogłosił, że tego samego dnia opublikowany zostanie przetarg warunkowy na wykonawcę przebudowy ulicy Olsztyńskiej, który będzie trwał do 17 kwietnia. W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia umowa ma zostać podpisana najwcześniej w drugiej połowie lipca 2025 roku. Całkowity koszt jest szacowany na poziomie 145 milionów złotych. Wykonawca będzie miał 30 miesięcy na zrealizowanie inwestycji.
W ramach przebudowy ulicy Olsztyńskiej planowane są liczne zmiany. Po modernizacji droga będzie miała po dwa pasy o szerokości 7 metrów w każdą stronę, z szerokimi poboczami i pasami rozdziału ruchu. Przy jezdni znajdować się będą chodniki (szerokości od 1,5 do 2,5 m) oraz ścieżki rowerowe (szerokości od 2 do 2,5 m). Wobec bliskości zabudowań przewidziano ekrany akustyczne. Prędkość pojazdów na Olsztyńskiej po modernizacji ma wynosić maksymalnie 60 km/h.
Spore wyzwanie stwarza budowa wiaduktu nad torami kolejowymi w pobliżu ulicy Ciechanowskiej. Zgoda spółki PKP PLK została uzyskana jedynie dla estakady lub tunelu. Koszt budowy wiaduktu może wynieść aż ponad 80 milionów złotych. Planowany obiekt ma mieć 205 metrów długości i zawierać po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz ścieżkę rowerową.
Inwestycja znalazła się w budżecie miasta na rok 2024, z przeznaczonymi na ten cel 45 milionami złotych. Magistrat stara się o dodatkowe środki zewnętrzne, co potwierdza wniosek o przyznanie środków od Ministerstwa Infrastruktury i Transportu na kwotę około 67 milionów złotych, złożony w lutym. Dodatkowo, planowane jest zaciągnięcie pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego na kwotę 50 milionów złotych, z możliwością umorzenia 5% pożyczonej kwoty oraz zerowym oprocentowaniem.