Planowana realizacja 50-kilometrowej drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do Torunia w 2026 roku

W ciągu najbliższych miesięcy planowane jest rozpoczęcie budowy nowej drogi ekspresowej S10 o długości 50 km, która połączy Bydgoszcz z Toruniem. Inwestycja czeka na wydanie pierwszego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oczekuje niecierpliwie na decyzję wojewody kujawsko-pomorskiego Michała Sztybla.

Procedury poprzedzające wydanie ZRID-u obejmowały przekazanie projektu budowlanego 1. odcinka S10 przez pełnomocnika GDDKiA wojewodzie. W projekcie uwzględniono uwagi dotyczące ochrony środowiska poczynione przez wojewodę. Na etapie końcowym jest przygotowanie treści decyzji ZRID przez Urząd Wojewódzki. W ciągu najbliższego tygodnia zostanie przekazany komunikat dotyczący postępów w tej sprawie – informuje Natalia Szczerbińska, rzecznik prasowy wojewody.

Umowy na projekt i budowę trasy S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem zostały podpisane w GDDKiA w latach 2022-2023. – Planujemy, że po trasie S10 z Bydgoszczy do Torunia będzie można podróżować od 2026 roku. Natomiast jeśli chodzi o odcinek toruński, czyli Toruń Zachód – Toruń Południe, otwarcie drogi nastąpi w pierwszym kwartale 2027 roku – mówi Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA.

Pierwszy odcinek drogi, który ma być budowany jeszcze w tym roku, obejmie obszar między węzłami Bydgoszcz Południe a Bydgoszcz Emilianowo oraz drogą krajową nr 25 w kierunku Inowrocławia. Prace objąć będą również rozbudowę DK 25 na odcinku długości 5,4 km w okolicy Brzozy pod Bydgoszczą. Budowa przewiduje powstanie dwóch nowych węzłów drogowych: Zielona i Brzoza. Wykonawcą prac za 411 mln zł jest firma Intercor.

Następny odcinek S10 o długości 8,6 km rozpocznie się za węzłem „Bydgoski Park Przemysłowy” i zakończy się przed nowym węzłem Solec Kujawski. Projekt zakłada budowę Obwodu Utrzymania Makowiska oraz węzła Bydgoszcz Łęgnowo. Inwestycja pozwoli na domknięcie południowej części obwodnicy Bydgoszczy i poprawi dostępność do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Koszt inwestycji wyniesie 240 mln zł.

Najdłuższy odcinek drogi S10 między Bydgoszczą a Toruniem będzie miał 21,2 km i kosztować będzie 426 mln zł. W ramach prac powstaną nowe węzły drogowe, jak również przejście dla dużych zwierząt. Projekt realizowany jest przez konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud.

Ostatni, czwarty odcinek S10 o długości 11,9 km obejmuje przebudowę obecnych węzłów trasy ekspresowej Toruń Zachód i Toruń Południe oraz budowę dwóch nowych – Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Dzięki temu ułatwiony zostanie dojazd do autostrady A1. Prace, które pochłoną 340 mln zł, realizowane są przez konsorcjum Rubau Polska i Poltores.

Budowa drogi ekspresowej S10 jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata do 2030 (z perspektywą do 2033). Pozostałe odcinki S10 oraz obwodnice miast z Programu budowy 100 obwodnic są w fazie przygotowań. Obwodnice Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego oraz rozbudowa DK25 Obodowo – Mąkowarsko znajdują się obecnie w procedurach przetargowych.