W północnej dziedzinie Torunia zaplanowano ukończenie budowy nowego ronda turbinowego do listopada bieżącego roku. Nad realizacją tego projektu działa firma Balzola Polska, która jest głównym wykonawcą inwestycji.
Mieszkańcy osiedla Jar i kierowcy podróżujący do i z północnej części miasta z niecierpliwością czekają na zakończenie tego przedsięwzięcia. Inicjowane w maju prace prowadzone przez firmę Balzola obejmują przebudowę drogi krajowej nr 91. Kluczowym elementem tego projektu jest stworzenie ronda turbinowego na skrzyżowaniu Grudziądzkiej i Strobanda, które jest istotnym punktem komunikacyjnym dla lokalnych mieszkańców i planowanych inwestycji. Według rzecznika prasowego Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu, Agnieszki Kobus-Peńsko, inwestycja ta ma na celu poprawić bezpieczeństwo i wygodę podróżowania, szczególnie dla kierowców dołączających do ruchu od strony ulicy Strobanda.
Dotychczas wykonawca zrealizował budowę nowej jezdni po wschodniej stronie, co umożliwiło mu przełożenie ruchu i rozpoczęcie rozbiórki starej jezdni po stronie zachodniej na początku grudnia 2024 roku. Mimo niesprzyjających warunków pogodowych, prace nad budową kanalizacji deszczowej oraz układaniem kabli do przyszłego oświetlenia są w pełnym toku. Warto zaznaczyć, że obecna jezdnia wschodnia, będąca teraz w użyciu, pozostaje bez ścieralnej warstwy nawierzchni, co narzuca ograniczenie prędkości do 40 km/h. Ta warstwa zostanie ułożona po ukończeniu prac na jezdni zachodniej.
Odkąd w grudniu poprzedniego roku zamknięto ulicę Strobanda na odcinku Fortecznej do Grudziądzkiej, ruch na tym obszarze jest skumulowany na ulicach Fortecznej i Watzenrodego. Tymczasowe rondo na skrzyżowaniu Polnej i Fortecznej nadal jest w użyciu. Po zakończeniu prac na skrzyżowaniu, nie tylko będzie łatwiejszy wyjazd ze Strobanda, ale również powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe jako część prac przy DK 91. Jest to szczególnie korzystne dla mieszkańców, ponieważ pociągi będą mogły znowu zatrzymywać się na stacji Toruń Katarzynka.
Całkowity koszt inwestycji wyniesie 14,7 miliona złotych i jest to część większego projektu polegającego na budowie brakującego fragmentu Trasy Staromostowej od Dekerta do Gałczyńskiego. Łączny koszt obu inwestycji wyniesie 32,9 milionów złotych. Miasto uzyskało 30 milionów złotych dotacji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację projektów. Głównym wykonawcą jest Balzola Polska, a budowa ronda i rozbudowa Grudziądzkiej ma zakończyć się przed końcem listopada 2025 roku.